PESONA WISATA INDONESIA

welcome to our blog



in a way, articles can also be described as a type of adjectives as they also tell us something about the nouns, like adjectives.

Articles are found in many Indo-European, Semitic, and Polynesian languages but formally are absent from some large languages of the world, such as Indonesian, Japanese, Hindi and Russian.

Posts

Comments

The Team

Blog Journalist

Connect With Us

Join To Connect With Us

Portfolio

    Posted by: guru ppkn cerdas Posted date: December 04, 2014 / comment : 0


    Kapal terbang kertas ialah kapal terbang mainan yang dibuat dari kertas. Kapal adalah reka bentuk yang paling asas dalam seni membentuk kertas (Satu aktivitas yang melibatkan lipat-lipat kertas supaya kertas mempunyai bentuk tertentu seperti bentuk binatang, rumah, dan sebagainya). Dalam bahasa Jepang ini disebut sebagai kami hikoki; kami=kertas, hikoki=terbang.

    Kapal terbang kertas paling terkenal, karena ini adalah reka bentuk yang paling mudah dalam seni membentuk kertas. Kapal terbang kertas semudah-mudahnya bias dibentuk dalam 6 langkah.


    Bahan kertas telah digunakan untuk membuat barang mainan sejak 2000 tahun dahulu di negeri Cina. Pada masa itu, layang-layang telah menjadi permainan yang popular di sana. Walaupun demikian, adalah tidak pasti,bahwa siapakah yang betul-betul menciptakan benda ini. Adapun reka bentuk kapal terbang kertas ini semakin maju, tahun demi tahun. Kapal terbang kertas mungkin telah diciptakan pada tahun 1909. Tetapi, kebanyakan orang akan menerima pendapat bahawa Jack Northrop telah menciptakan kapal terbang kertas pada tahun 1930. Dalam hal itu, beliau telah menggunakan kapal terbang kertas untuk mengkaji seluk-beluk bagi pembuatan kapal terbang sebenarnya.

    Di Indonesia, cara membuat kapal kertas kerapkali diajarkan semenjak kita duduk di bangku taman kanak-kanak. Ketika kapal kertas sudah terbentuk, kita akan berlomba untuk menerbangkannya. Kapal siapa yang terbang paling jauh, itulah kapal kertas yang paling hebat. Sebelum menerbangkan kapal ini, kita juga sering meniup ujung kapal kita. Entah dengan alasan apa, ritual meniup ujung kapal sebelum diterbangkan tetap berlangsung hingga kini. Ada yang bisa menjawabnya?


    Red.: Bagi anda yang bekerja di gedung tinggi, sangat mengasyikan untuk diterbangkan disana..... :)

    Sumber: Mantraitemdoeloe

    Tagged with:

    Next
    Newer Post
    Previous
    Older Post

    No comments:

    Leave a Reply

Comments

The Visitors says